De NIEUWE Shimano ULTEGRA 14000 CI4 XR XTD
De verbeterde opvolger van de Ultegra CI4+ XTC is hier. Deze nieuwe molen beloofd veel, hier gaan we hem vergelijken met de andere high end molens van Shimano en natuurlijk onze mening geven of hij gaat voldoen aan de hoge verwachtingen!
Waar kan je de Shimano ULTEGRA 14000 CI4 XR XTD kopen?
Deze koop je natuurlijk bij KarperCentrale! Wij bieden 2 jaar garantie en ook buiten deze tijd bieden wij de beste service. Alle onderdelen zijn te maken en je kan hem zo vaak als je nodig vind indienen voor een service beurt. Zo kan jij je bezig houden met wat belangrijk is, Vissen!
[products=blogs_ultegra_14000_xrxtd]
Ultegra CI4+ XTC VS ULTEGRA 14000 CI4 XR XTD
Specificaties | Oud model | Nieuw model |
Prijs | 319,99 | 334,95 |
Gear Ratio | 4:3 | 4:3 |
Maximum Drag Force in KG | 20 | 20 |
Gewicht | 540 | 535 |
Lijn | 12-600, 16-440, 20-330 | 12-600, 16-440, 20-330 |
Lijn binnenhalen per rotatie (CM) | 103 | 103 |
Lengte van de hendel (MM) | 90 | 90 |
Ball Bearing total | 5/1 | 5/1 |
Spare spool | Ja | Ja |
De verschillen zitten niet heel erg in de specificaties wel zien we dat de verschillen meer aanbod komen met de gebruikte technologieën!
technologieën | oud model | Nieuw model |
G free body | y | y |
Parellel body | y | y |
Ar-c spool | y | y |
Ci4+ | y | y |
Hi-Speed drag | y | y |
SA-RB | y | y |
One-Piece bail | y | y |
Hagane gear | y | y |
X ship | y | y |
InfinityDrive | y | |
Rigid cast | y | |
Silent drive | y | |
X protect | y | |
Cross carbon drag | y |
Zoals je dus kan zien zijn er aardig wat verschillen in de gebruikte technologieën van deze molen. Natuurlijk willen we ook weten of er bijvoorbeeld ook verschil in zit bij de andere molens in deze prijsklasse namelijk de Power Aero 14000! Maar eerst, Wat zijn deze technologieën nou precies? We gaan ze allemaal bij langs zodat je kan zien wat er precies anders is!
In het kort
Om het kort te houden heeft de molen door de nieuwe Cross carbon drag een soepelere drag en is deze meer duurzaam. De nieuwe X protect zorgt ervoor dat hij nog beter waterdicht is, Silent drive is vernieuwd en zorgt voor nog minder rammeltjes, spleten en trillingen in de molen, De nieuwe Rigid Cast zorgt voor minder doorbuiging bij heftige slagen zoals inwerpen, Wat er voor zorgt dat je niet alleen preciezer bent maar ook verder kan werpen. En als laatste de nieuwe Infinitydrive Welke voor minder wrijving bij het aandraaien zorgt.
Wil je weten wat alles precies betekend? Elke gebruikte technologie vind je hieronder :-)
Hagane tandwiel
De Hagane aandrijving wordt geproduceerd met de coldforging-technologie van Shimano, zonder dat er extra bewerkingen nodig zijn. Dit zorgt voor een langdurige soepelheid, stevigheid, lichtheid en kracht in het hart van de molen. Traditionele gegoten, machinaal bewerkte tandwielen zijn minder duurzaam onder zware belasting.
X Ship
X Schip Verbetert de duurzaamheid van de molen. Door de pinion gear aan beide uiteinden te ondersteunen met lagers, blijft de pinion gear nauwkeurig uitgelijnd met de drive gear. Door deze verhoogde ondersteuning blijven de tandwielen onder de zwaarste belastingen in dezelfde positie. De X-Ship technologie elimineert ook de wrijving tussen de spoelas en het tandwiel, wat nog meer voordelen oplevert voor de visser: betere werpprestaties en een grotere werpafstand voor lichter lijn.
Nieuw Infinitydrive
De INFINITYDRIVE-technologie is een geavanceerde structuur die voor minder wrijving en lichter draaien zorgt. Het pinion tandwiel wordt ondersteund door de spoelas in plaats van door het pinion tandwiellager aan de spoelzijde. De rotatieweerstand van het tandwielgedeelte is verlaagd zonder afbreuk te doen aan de sterkte van het tandwiel,
Nieuw Rigid Cast
Optimaal uitgebalanceerd ontwerp van stijfheid en lichtheid. Door het minimaliseren van de doorbuiging van de molen als gevolg van grote schokken tijdens het werpen, wordt de timing van het loslaten gestabiliseerd. Hierdoor wordt niet alleen de vliegafstand maar ook de nauwkeurigheid verbeterd.
Nieuw Silent Drive
Het basisontwerp van de hele carrosserie en alle onderdelen die met de aandrijving te maken hebben, zijn stuk voor stuk herzien om minuscule rammeltjes, spleten en trillingen tussen onderdelen tot in het kleinste detail te beperken.
Nieuw X Protect
Voor middelgrote en kleine molens voor algemeen gebruik, die lichter moeten zijn, hebben we ons gericht op een contactloze structuur die niet ten koste gaat van de lichtheid van de molen. Naast de conventionele waterafstotende behandeling is een labyrintstructuur die het binnendringen van water onderdrukt gecombineerd om hoge waterafstotende prestaties te bereiken ondanks het contactloze karakter van de structuur. Het wordt gebruikt in het stopperlagergedeelte en het lijnrolgedeelte.
G free body
De G FREE BODY technologie is ontwikkeld om het zwaartepunt van de reel dichter bij de hengel te brengen. Door het zwaartepunt dichter bij de hand van de visser te leggen, helpt de G FREE BODY vermoeidheid te verminderen en het werpcomfort te verbeteren.
Parellel body
PARELLEL BODY is ontworpen om de dynamische lijnstroom vanaf de molen te verbeteren. Bij veel reels staat de spoel iets omhoog ten opzichte van de blank, maar bij molens met PARELLEL BODY staat de spoel parallel aan de blank. Het resultaat: minder geklots van de lijn op de blank tijdens de worp naar de eerste geleider, waardoor de prestaties uiteindelijk verbeteren.
Ar-c spool
De spoel heeft een speciale spoelringvorm. Dit creëert een gelijkrichtend effect op de lijn en
en zorgt voor zowel onderdrukking van lijnproblemen als lange werpprestaties.
Ci4+
C14 is een harsmateriaal versterkt met koolstofvezel dat lichter is en een hogere sterkte heeft dan conventioneel harsmateriaal. C14+ is een geavanceerde versie van het originele C14-materiaal. De stijfheid en duurzaamheid zijn sterk verbeterd ten opzichte van het originele C14-materiaal, terwijl de lichtheid van het materiaal behouden is gebleven, waardoor het mogelijk is om de afmetingen en het gewicht van de reel te verminderen.
Hi-Speed drag
HI-SPEED DRAG is de snelste drag ooit op een Shimano reel: Een minimale draai aan de slip knop zorgt ervoor dat de slipinstellingen overgaan van free-spool modus naar fight modus.
Nieuw Cross carbon drag
De CROSS CARBON DRAG zorgt voor een soepele drag en duurzaamheid.
SA - RB
S A-RB lagers ondergaan hetzelfde proces als Shimano's A-RB lagers, maar hebben schilden aan beide zijden van de lagers. Deze schilden verminderen de kans dat zout of zand de rotatie van het lager belemmert.
One-Piece bail
ONE-PIECE BAIL De lijn kan ongehinderd naar de lijnroller lopen. Het naadloze ontwerp vermindert wrijving en verkleint de kans op knopen of het vastlopen van de lijn op de bailarm.
Is hij het waard?
Volgens ons is hij het zeker waard, Hij is sterk verbeterd op zijn voorganger en ook deze keer stelt Shimano niet teleur. Hij voelt sterk en soepel aan en kan ook erg lang mee gaan. We raden aan 1x per jaar een service beurt uit te laten voeren voor langdurige vis plezier.
Verschil met zijn concurrent de power aero
[products=blogs_poweraero]
Specificaties | Power earo | ULTEGRA 14000 CI4 XR XTD |
Prijs | 449,95 | 334,95 |
Gear Ratio | 4:3 | 4:3 |
Maximum Drag Force in KG | 20 | 20 |
Gewicht | 525 | 535 |
Lijn | 12-600, 16-440, 20-330 | 12-600, 16-440, 20-330 |
Lijn binnenhalen per rotatie (CM) | 103 | 103 |
Lengte van de hendel (MM) | 90 | 90 |
Ball Bearing total | 8/1 | 5/1 |
Spare spool | Ja | Ja |
technologieën
Het enige verschil in de gebruikte technologieën is de Hagane body dit is een metalen lichaam met een hoge stijfheid. De stijfheid van de body en de schokbestendigheid elimineren het buigen van de body van de molen vrijwel volledig tijdens het vissen. Deze wordt wel gebruikt in de Power aero en niet in de ULTEGRA 14000 CI4 XR XTD.
Conclusie
De nieuwe ULTEGRA 14000 CI4 XR XTD is het echt waard. Zijn beste concurrentie is dus de Power aero welke slechts op een paar dingen voorloopt in de specificaties en technologieën en dat met een prijsverschil van €115,-
Hij ziet er strak uit, Voelt goed aan een echte aanrader dus!